Sunday, January 15, 2012

Pendidikan Jarak Jauh - ePJJ

Salam,
Entry kali ni aku nak mengaborkan kenapa aku study.. (cewah)
selalu kalo dah keje ni kita sibuk nak study..orang akan kata..nak kejo naik pangkat..
tapi bagi aku..yang utamanya aku bukanla nak kejokan naik pangkat. aku ada kisah tertentu yang menyebabkan kenapa aku memilih untuk belajar secara PJJ ni...
  1. aku punya angan-angan sekurang-kurangnya aku nak ada sekeping degree...
  2. aku dulu penah study diploma civil engineering (muahahah)....tapi aku tak mintak sambung untuk ke peringkat degree..aku dapat rasakan aku tak mampu..sebab bidang tu terlalu luas untuk aku explore.
  3. jadinya aku pon fikirlah degree apa yang sesuai untuk aku apply...
  4. Juan menyarankan supaya aku ambik degree account.
  5. tapi masalahnya pula..account ni kene asas yang kukuh..
  6. jadinya aku ambik keputusan untuk study account dalam level diploma...hahaha..jadi mana degreenya?
  7. degree tu kalau Allah izinkan rezeki untuk aku..adalah..tapi tu lah..yang mencetuskan untuk aku belajar tu adalah di keterangan no 1 tadi..
  8. tapi bila dah mula belajar dalam status sebagai isteri,mama dan pekerja...suasana dia amat berlainan sekali
  9. aku boleh nampak perspektif yang lain sangat dari zaman belajar full time dulu
  10. ada satu kepuasan bila dapat tengok result setiap semester...
  11. ianya mengajar aku supaya belajar menguruskan stress aku...
  12. ianya mengajar aku supaya sentiasa menghargai setiap masa yang aku ada
  13. ianya mengajar aku supaya menjadi seorang "aku" yang lebih baik lagi
  14. ianya mengajar aku bahawa suami,anak,kerja hakiki itu bukanlah agen penghalang
  15. ianya mengajar aku bahawa setiap kejayaan/kebaikan/kelebihan yang kita dapat tu bukanlah hasil usaha kita seorang..ianya adalah hasil usaha bersama antara kita dan orang2 sekeliling kita
  16. ianya mengajar aku erti pengorbanan 
  17. dan ianya juga mengajar aku bahawa aku tidak boleh tidur sewenang-wenangnya...muahahaha..tapi aku menten je bab tido ni..camne tuh?
begitulah antara penjelasan yang dapat aku tulis..atau dalam bahasa lainnya..aku study ni untuk mencabar diri sendiri...tapi sekiranya aku dapat sesuatu yg lain dari tu cam keje yang lebih bagus ke..gaji yang lebih jutaan rupiah ke..itu adalah satu bonus..

ok jumpa lagi di lain entry....






7 comments:

  1. aku teringin nak sambung blaja. amik civil. sbb keje aku skang related ngn civil. share la ngn aku kt mana ko blaja ni, yg offer part time.aku tgk uitm dah stop e pjj dip civil dia. kalo blh nak dkt umah (tu demand btull)

    ReplyDelete
  2. faizah...setau aku uitm je la..tapi rasanya macam dah takde..sebab subjek civil ni memerlukan fokus yg penuh..takleh nak part time kot....tu sebab uitm dah stop offer...

    ReplyDelete
  3. bagus itawinrum..semoga berjaya menggenggam segulung ijazah,jangan biarkan KEINGINAN kamu itu menjadi KEDINGINAN,gunakan voucher buku RM200 tu sebaik mungkin,jangan beli novel kemudian tidak membacanye..sangat rugi,ingat..."Dengan wang kamu hanya boleh membeli buku tetapi kamu tidak boleh membeli ilmu"..

    ReplyDelete
  4. terima kasih TERUS MERANGKAK....
    sebenarnya saya pon maseh merangkak-rangkak untuk membaca novel yang penuh satu almari itu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itawinrum tahniah, abang tumpang berbangga dengan apa yg kamu buat nih, semoga semua cita2 kamu tercapai..

      *errr tolong sampaikan kat kawan kamu yg tinggi2 tuh koje pramugari masih kosong lagi, takpe buleh je baca novel dlm nih xde tekanan kerja dgn abg*

      Terima kasih

      Delete
  5. terima kasih Saudara Din Bisu..walaupon abang bisu...namun abang punyai semangat yang kuat hingga berjaya menerbangkan helikopter..saya rasa nak jadikan abang sebagai idola kecil saya

    ReplyDelete

Aku Join Sini

Aku Join Sini